August Plym

Född:1856-03-11 – Essunga församling, Skaraborgs län
Död:1924-09-23 – Saltsjöbadens församling, Stockholms län

Skeppsbyggmästare, Varvsgrundare


Band 29 (1995-1997), sida 384.

Meriter

Plym, August, fil (egen uppg; enl fdb 8) mars 1856 i Essunga, Skar, d 23 sept 1924 i Saltsjöbaden, Sth. Föräldrar: soldaten Sven P o Stina Pehrsdtr. Båtbyggare vid Kummelnäs varv, Boo, Sth, omkr 80–91, vid Rosenviks varv, Sthlm, 91–92, skeppsbyggmästare o ledare för Sthlms båtbyggeri ab från 93, led av styr där 93–03 o från 04.

G 10 okt 1897 i Värnamo, Jönk, m Fredrika (Fredrique) Bengtzén, f 19 jan 1869 i Markaryd, Kron, d 18 nov 1940 i Saltsjöbaden, Sth, dtr till hemmansägaren o skomakeriarbetaren Bengt Jonasson o Elna Jeppsdtr.

Biografi

P ägnade sig först åt trädgårdsarbete innan han i början av 1880-talet fick anställning som båtbyggare vid Kummelnäs varv på Värmdö utanför Sthlm. Han hade en stor lust att lära och praktiserade i flera omgångar på varv både i England och i USA, där han kom i kontakt med N G Herreshoffs ofta geniala båtkonstruktioner. Återkommen till Sverige efter studier i USA 1892–93 bildade P tillsammans med några seglingsintresserade Sthlms båtbyggeri ab som etablerade sig på Liljeholmen, där delägarna inköpte ett litet varv. Pressen var mycket positiv till varvets produktion av yachter – det mästerliga hantverket imponerade – och beställningar strömmade in. Framgångarna berodde framför allt på P:s fulländade yrkeskunskap och nästan orimligt höga kvalitetskrav. Han var bl a noga med att välja det bästa virket till sina byggen. Furor som fällts fick lufttorka under lång tid och användes ej förrän virkets fuktighet var så låg som 10–15 procent. Därigenom uppstod ej några sprickor i träet. När P valde hondurasmahogny beställde han gärna mer än vad som behövdes, för att vid eventuell reparation få samma kulör som den övriga mahognyn. P var tekniskt sett en föregångsman; bl a införde han den krokiga masten till Bermudasriggen och han var den förste i Sverige som tillverkade ihåliga master.

Under P:s ledning skapades det förnämsta i båtväg, från stora Mignon, 16 m lång, klassad som SK 150, första R10:an Astarte, R8:an Roxane II och andra eleganter i stor klass till den lilla plymsnäckan, populär juniorbåt om ca 6 m. Den största segelyacht som P byggde var den nära 26 m långa Allona med 323 kvm segel, ritad av Axel Nygren. Beatrice-Aurore från 1919, ansedd som en av de yppersta yachter som P konstruerat och byggt, skadades svårt vid upptagningen 1987, men den nära 70-åriga båten var av så god kvalitet att den senare kunde återställas. Lika välgjord som de större båtarna var den klinkbyggda plymjollen, tillverkad i storlekarna 6, 7, 8 eller 10 fot.

Ett mera udda inslag i produktionen var det vikingaskepp – en kopia av Gokstad-skeppet – som P lät bygga inför OS i Sthlm 1912 och som väckte stor uppmärksamhet vid invigningen av OS-seglingarna i Sandhamn s å. Skeppet donerades 1981 till Täby kommun, sjösattes på nytt och seglas och ros fortfarande (1996) under namnet Viking Plym.

Som båtkonstruktör sökte P skaffa sig egna erfarenheter vid rodret, och han seglade så ofta han hade möjlighet. Han deltog även i kappseglingar. Förutom sin rent tekniska och hantverksmässiga kunskap hade P affärsbegåvning och var en duktig arbetsledare. Sedan varvet på Liljeholmen 1904 härjats av brand flyttade företaget till ett redan 1900 som filial inköpt varv i Neg-linge vid Saltsjöbaden. Neglinge var inte bara ett nybyggnadsvarv utan under vinterhalvåret även uppläggningsplats för många av landets vackraste båtar. Hos P var omsorgen om yachten alltid den bästa. Alla lösa inventarier togs i land, väl för- tecknade, och varje båtägare disponerade sitt eget vindsförråd till förvaringen. När båtarna sjösattes på våren blänkte mahognyn efter noggrann slipning och målning med flera lager fernissa. – P inköpte efterhand allt flera av varvsbolagets aktier; 1911 ägde han 90 procent av aktiekapitalet. Efter P:s död övertogs verksamheten av hans söner.

Författare

Gunnar Fritz-Crone



Sök i Nationella Arkivdatabasen

Källor och litteratur

Källor o litt: NF:s sportlex; SMoK; M på sjötåg i Mälaren (DN 5 juli 1995).



Hänvisa till den här artikeln

Bäst är förstås om man kan göra en hänvisning till den tryckta versionen. Om man vill hänvisa till webbversionen måste man göra en länk till aktuell sida så att det är tydligt att det är webbversionen man hänvisar till. Ett exempel på en hänvisning till denna artikeln är:
August Plym, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/7335, Svenskt biografiskt lexikon (art av Gunnar Fritz-Crone), hämtad 2018-12-13.

Du kan också hänvisa till den här artikeln med hjälp av dess unika URN-nummer som är: urn:sbl:7335
URN står för Uniform Resource Name och är en logisk identifierare för denna artikel, till skillnad från dess länk, som är en fysisk identifierare. Det betyder att en hänvisning till artikelns URN alltid kommer att vara giltig, oavsett framtida förändringar av denna webbsida.
En sådan hänvisning kan se ut på följande sätt:
August Plym, urn:sbl:7335, Svenskt biografiskt lexikon (art av Gunnar Fritz-Crone), hämtad 2018-12-13.

Rättelser

Skicka gärna in en rättelse på denna artikel om du hittar något fel. Observera dock att endast regelrätta faktafel samt inläsningsfel korrigeras. Några strykningar/tillägg eller andra ändringar i databasen kan inte göras, då den endast är en kopia av originalet (den tryckta utgåvan) och därför måste spegla detta.

Din e-postadress (frivillig uppgift): 
Vad heter Sveriges huvudstad? (förhindrar spam): 
Riksarkivet Utgivare: Svenskt biografiskt lexikon E-post: sbl[snabel-a]riksarkivet.se