Hans Georg (J) Müller (Möller)

Död:1713-09-14

Målare


Band 26 (1987-1989), sida 114.

Meriter

Müller (Möller), Hans Georg (Jürgen), d 14 sept 1713 i Sthlm (bet för ringn 15 o 16 sept i Ty). Målare, hovkonterfejare i Sthlm 21 nov 78 (K 111).

G 17 maj 1681 i Sthlm, Ty, m Margareta Baldauf, dtr till informatorn Christoffer B o Anna Wulff samt förut g Werber.

Biografi

M anlände till Sverige 1675 (skyddsbrev utfärdat 22 dec) på rekommendation av Hedvig Eleonoras bror, hertigen av Holstein, och kom troligen först att arbeta i Ehrenstrahls ateljé. Två år senare erhöll han fullmakt som hovkonterfej are och var verksam för änkedrottningen på Jakobsdal (nuv Ulriksdal) där han utförde fem porträtt av hennes förfäder jämte flera numera förlorade plafonder; han arbetade där ännu vid 1690-talets början och hade även uppdrag för Svartsjö slott. För Tyska kyrkan målade han 1681 ett porträtt av kyrkoherden Aegidius Strauch. Som dekorationsmålare förekom han på flera av de k slotten. 1702 utförde han plafonden i Stora förmaket intill Ehrenstrahlska salongen på Drottningholms slott och senare tillkom numera förlorade takmålningar i Stora galleriet i festvåningen på Sthlms slott (1706, 1708); även senare förekommer han sporadiskt i slottets räkenskaper. Han utförde även en altarmålning för Sala kyrka (1712) med motivet David offrande inför Herran, förstörd i brand 1736, samt en målning för Mariefreds kyrka.

Av Karl XII sändes M till Bender för att måla en svit gouacher av turkar, utförda på pergament. De visar bl a sultanen och hans gemål, militärchefer och pager; på en av bilderna ses sultanen tillsammans med janitscharkårens hövitsman. Inventarieförteckningar över Tessinska palatset i Sthlm visar att han utfört blomster- och djurstycken (bl a två uvar som kämpar om en råtta), genrebilder (Musikkonserten) och allegorier (Dygden stridande mot lasten).

Inkallandet av M far ses mot bakgrunden av Hedvig Eleonoras livliga intresse for de furstliga miljöerna och deras utsmyckning. Den bevarade plafonden på Drottningholm är representativ för M:s förmåga och ambitioner. Han anknyter här till den motivsfär som definitivt etablerats genom Ehrenstrahls verksamhet och visar att han besatt habila insikter i det barocka takmåleriets principer. Ämnet är en vidlyftig allegori som visar Minerva ledande Genius heroicus till Äran vilken lagerkransar honom, samtidigt som hon kröner Klokheten; scenen begrundas av konsterna personifierade i kvinnliga gestalter medan Amor lånat Måleriets penslar. Den sammanträngda kompositionen ger också rum för en fackelbärande Herkules och fader Tiden med sitt lyftade timglas. Figurerna är grupperade i anslutning till en klassicerande arkitektur och rörelserna nödtorftigt varierade i skenet av växlande ljuseffekter. Enligt C G Tessin syftar målningen på Karl XII:s födelse.

M hade att acceptera olika typer av uppdrag, förvisso inte alla lika ärorika som dem han erbjöds i de k paradrummen. Av hans hand finns bevarade landskapsbilder, varav fyra tillhör samlingarna på Skokloster; han visar sig här väl hemmastadd i det idealiserande landskapsmåleriet med dess förkärlek för arkadiska stämningar och en topografi med lummig vegetation och framskymtande klassiska tempelruiner. M restaurerade även äldre målningar och utförde stundom rent hantverksmässiga arbeten; han målade t ex leksaker för de k barnen och kajutan på den k jakten prins Karl. Mera kvalificerad var hans medverkan i det samtida fest- och ceremoniväsendet. Så utförde han för Ulrika Eleonoras begravning 1693 en pyramid och 48 sinnebilder och vid Karl XI:s bisättning fyra år senare "eine Glorij von Engeln und Cherubim, so über des hochsäligen Königes leichkiste". I samband med en k maskerad 1700 utförde han bl a figurmålningar.

M var alltså en mångsysslare, som sådan uppskattad av N Tessin dy och C G Tessin, vars ritlärare han var. Den senare har karakteriserat honom i sin dagbok: "Möller, en holstenare: genomärlig gubbe, liten tjock och andetäppt, lärde mig rita, utan särdeles framgång ... Möller bodde i ett grått hus mitt emot tyska kyrkogårds portarne. Målade flitigt och slickat, både i oljefärg och miniatur. Kopierade merendels efter kopparstycken. I yttre förmaket vid Drottningholm är en allegori över prins Karls födelse målad af hans hand: I greve De la Gardies hus på Drottninggatan, 2 tak av honom efter Coypel etc. I miniatur har jag välgiorda blomsterstycken, och turkiska dräkter på pergament, dem jag själv sett honom måla. Denne högåldrige hedersman fick slag på gatan och dog, om jag rätt minnes 1713 eller 1714" (10 mars 1759).

Författare

Allan Ellenius



Sök i Nationella Arkivdatabasen

Arkivuppgifter

 

Tryckta arbeten

 

Källor och litteratur

Källor o litt; C G Tessins Åkerödagbok, KB; K 111 (Hedvig Eleonoras konc), RA.

J Bottiger, Hedvig Eleonoras Drottningholm (1889); O Granberg, Sv konstsamlarnas hist, 2 (1930); A Hahr, David v Krafft o den Ehrenstrahl-ska skolan (UUÅ 1901), s 34-36; O Lcvertin, Niclas Lafrensen dy o förbindelserna mellan sv o fransk målarkonst på 1700-talet (SAK:s publ 7, 1899); SKL; Sthlms slotts hist, ed M Olsson, 2 (1940).

Hänvisa till den här artikeln

Bäst är förstås om man kan göra en hänvisning till den tryckta versionen. Om man vill hänvisa till webbversionen måste man göra en länk till aktuell sida så att det är tydligt att det är webbversionen man hänvisar till. Ett exempel på en hänvisning till denna artikeln är:
Hans Georg (J) Müller (Möller), https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/8598, Svenskt biografiskt lexikon (art av Allan Ellenius), hämtad 2024-04-19.

Du kan också hänvisa till den här artikeln med hjälp av dess unika URN-nummer som är: urn:sbl:8598
URN står för Uniform Resource Name och är en logisk identifierare för denna artikel, till skillnad från dess länk, som är en fysisk identifierare. Det betyder att en hänvisning till artikelns URN alltid kommer att vara giltig, oavsett framtida förändringar av denna webbsida.
En sådan hänvisning kan se ut på följande sätt:
Hans Georg (J) Müller (Möller), urn:sbl:8598, Svenskt biografiskt lexikon (art av Allan Ellenius), hämtad 2024-04-19.

Rättelser

Skicka gärna in en rättelse på denna artikel om du hittar något fel. Observera dock att endast regelrätta faktafel samt inläsningsfel korrigeras. Några strykningar/tillägg eller andra ändringar i databasen kan inte göras, då den endast är en kopia av originalet (den tryckta utgåvan) och därför måste spegla detta.

Din e-postadress (frivillig uppgift): 
Vad heter Sveriges huvudstad? (förhindrar spam): 
Riksarkivet Utgivare: Svenskt biografiskt lexikon E-post: sbl[snabel-a]riksarkivet.se