- Start
- Bakgrund
- Förlisningen
- Efter förlisningen
- Bärgning / Skydd
- M/S Estonia
- Minnesmärken
- Stöd till drabbade
- Utredningar / studier
- Regering och riksdag
-
Myndigheter m.fl arkivbildare
- Analysgruppen
- Försvarsmakten
- Polisen i Stockholms län
- Rikspolisstyrelsen
- Riksåklagaren
- Sjöfartsverket
- Sjöhistoriska museet
- Socialstyrelsen
- Statens haverikommissionen
- Statens Konstråd
- Stockholms tingsrätt
- Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF)
- Svenska kyrkan
- Åklagarmyndigheten
- AgnEF
- Föreningen Anhöriga Estonia Lindesberg (FAE)
- Kerstin Henriksson
- Odd Lundkvist
- Stiftelsen Estoniaoffer och anhöriga (SEA)
- Litteratur
- Massmedierna
- Personförteckning
- Relevanta sjötermer
-
Ljud- och filmarkiv
- Radiotrafik
- Haveriet/dykningar
- Presskonferenser
-
Intervjuer
- Lotsar
- A. Andersson
- Sten Andersson
- Ingvar Carlsson
- S. Forsberg
- Johan Franson
- Lars Grundberg
- Gustav Hanuliak
- M. Hillerström
- Ulf Hobro
- Hannes Kadak
- Karl Karell
- Caroline Krook
- Sten Levander
- Silver Linde
- Esa Mäkelä
- Peter Nobel
- T. Rasmusson
- Per Ringhagen
- Åke Sjöblom
- Roland Ståhl
- Pierre Thiger
- J-T. Thörnroos
- Margus Treu
- Ines Uusmann
- Andres Vihmar
- Andra webbplatser
- Om samlingen
Förlisningen
På kartan ovan kan du se M/S Estonias rutt från Tallinn till Stockholm och platsen där fartyget förliste. Om Du klickar här får du upp en förstoring. Där finns också inlagt var de närmaste fartygen befann sig vid själva haveriet. Där finns också inritat hur och när de girade för att i möjligaste mån bistå haveristen och vid vilket klockslag de var framme.
Med 989 personer ombord, varav 803 passagerare, lämnade passagerarfärjan M/S Estonia Tallinns hamn med Stockholm som destination på kvällen den 27 september 1994. Vädret var hårt. Det blåste sydvästlig vind som tilltog alltmer. Under olycksnatten mätte vindbyarna upp till 30 meter i sekunden.
Fartyget sände ett mayday-anrop klockan 01.23 (estnisk tid). M/S Silja Europa svarade det nödställda fartyget som berättade att man hade 20-30 graders slagsida och blackout ombord. All kontakt med M/S Estonia upphörde sju minuter senare.
När första fartyget – M/S Mariella – kom fram till den senast angivna destinationen fanns inga synliga tecken på fartyg. Däremot var vattnet fyllt med räddningsflottar och människor som ropade på hjälp.
137 människor lyckades rädda sig medan 94 påträffades döda. Antalet saknade döda är 757 och av dem kom 551 från Sverige.