Frågor och svar


Användarkonto

Abonnemang

Bildvisning

Övriga frågor


Användarkonto

Hur skapar jag ett användarkonto?

Välj Skapa användarkonto i sidhuvudet. Ta del av användarvillkoren, klicka på ansökningsformulär i webbutiken  i inledningen av texten. Du byter nu webbplats då ditt användarkonto läggs upp i webbutiken (webbutik.riksarkivet.se). Fyll i dina kontaktuppgifter och välj ett användarnamn och lösenord, klicka på Skicka. När du ser meddelande om att ett konto har skapats åt dig, är registrering av användarkontot klart. Du har samma inloggningsuppgifter i webbutiken och i Digitala forskarsalen.

Hur loggar jag in?

Välj logga in i sidhuvudet, ange samma användarnamn och lösenord som du har i webbutiken.

Varför kan jag inte logga in?

Ange samma användarnamn och lösenord som du har i webbutiken. Har du glömt ditt användarnamn eller lösenord klickar du på glömt användarnamn eller lösenord . Du byter nu webbplats eftersom ditt konto är upplagt i webbutiken (webbutik.riksarkivet.se). Ange ditt användarnamn eller din e-postadress så skickas instruktioner till den e-postadress som finns registrerad på kontot.

Hur byter jag användarnamn och lösenord?

Logga in i webbutiken  (webbutik.riksarkivet.se) och gå till Mina sidor. Du hittar länken i sidhuvudet. Välj sen Mina uppgifter.

Jag vill ändra min adress, e-post osv, vart gör jag det?

Logga in i webbutiken  (webbutik.riksarkivet.se) och gå till Mina sidor. Du hittar länken i sidhuvudet. Välj sen Mina uppgifter.


Abonnemang

Hur gör jag för att beställa ett abonnemang?

Gå till webbutiken  (webbutik.riksarkivet.se), välj Abonnemang under produkter, här kan du välja vilket abonnemang du vill köpa. Gå sen vidare till kassan. Har du redan ett användarkonto loggar du in, om du inte har ett konto sedan tidigare registrerar du dig som ny kund . Fyll i dina kontaktuppgifter och välj ett användarnamn och lösenord, klicka på Skicka. När du ser meddelande om att ett konto har skapats åt dig, är registrering av användarkontot klart. Fortsätt till kassan, välj hur du vill betala, betalar du med kort eller internetbank kan ditt abonnemang användas omgående. Väljer du faktura aktiveras ditt abonnemang först när Riksarkivet har tagit emot och registrerat betalningen.

Jag har betalat men det står "Du har inget giltigt abonnemang"

Har du betalt med kort eller internetbank, måste du logga ut och sen logga in igen i Digitala forskarsalen för att ditt abonnemang skall aktiveras. Har du köpt mot faktura aktiveras ditt abonnemang först när Riksarkivet har tagit emot och registrerat betalningen.

Hur länge pågår mitt abonnemang?

Logga in i Digitala forskarsalen (sok.riksarkivet.se/svar) och gå till Mina sidor. Du hittar länken i sidhuvudet. Välj sen Pågående abonnemang.

Jag har en licensnyckel, hur aktiverar jag den?

Har du redan ett användarkonto loggar du in i Digitala forskarsalen (sok.riksarkivet.se/svar) och går till Mina sidor. Du hittar länken i sidhuvudet. Välj sen Registrera licensnyckel. Har du inget användarkonto följer du den stegvisa guiden på sidan Registrera licensnyckel.

Fakturan har kommit men inte beställningen

Fakturan skickas alltid separat. Normalt skickas din order inom 3 dagar, om varorna inte kommit inom 14 dagar kontakta kundcenter, kundcenter.svar[snabel-a]riksarkivet.se.

Jag har inte fått någon faktura

Fakturan skickas alltid separat med B-post, det kan ta upp till en vecka innan fakturan når dig.


Bildvisning

Bildvisningsprogrammet, DjVu Browser Plug-in, är blockerat, inte aktiverat eller behöver din tillåtelse för att köras.


Internet Explorer

För att aktivera bildvisningsprogrammet gå till VerktygHantera tillägg. Under tilläggstyper, välj Verktygsfält och tillägg och under visa välj Alla tillägg. Markera DjVuCtrl Class. Välj sen Aktivera och Stäng.

Aktivera bildvisningsprogrammet i Internet Explorer

Varför står det "Insticksmodul saknas"?

Du behöver installera bildvisningsprogrammet och starta om din dator för att programmet ska fungera. Vid ominstallation väljer du Reparera. Starta om datorn när reparationen är färdig. Efter installation kan du behöva aktivera DjVu för att ge webbläsaren tillåtelse att köra bildvisningsprogrammet. Se Bildvisningsprogrammet, DjVu Plugin, är blockerat, inte aktiverat eller behöver din tillåtelse för att köras.

Hur skriver jag ut en bild?

Under Funktioner i bildvisningsprogrammet finns en stegvis guide hur du skriver ut en markerad del i en bild.

Varför kan jag inte se några bilder?

Du behöver vara inloggad och ha ett aktivt abonnemang samt bildvisningsprogrammet installerat i din webbläsare för att kunna se de skannade bilderna.
Se även Hur loggar jag in?, Hur gör jag för att beställa ett abonnemang och installera bildvisningsprogrammet.

Jag har betalat men kan inte se någon bild

Du behöver installera bildvisningsprogrammet för att kunna se de skannade bilderna.

Jag klickar på texten "Click to open" men bildvisningen fungerar inte

Du använder en webbläsare som inte fungerar tillsammans med bildvisningsprogrammet. Följ den stegvisa guiden för att installera bildvisningsprogrammet.

Hur kör jag iCab i 32-bitars läge?

För Mac OS X 10.9 fungerar bildvisningsprogrammet med webbläsaren iCab, men den måste köras i 32-bitars läge. Gör så här:

  1. Öppna Finder.
  2. Lokalisera iCab-programmet.
  3. Håll ned Ctrl på tangentbordet och klicka på iCab-ikonen (eller högerklicka om det går)
  4. Välj i menyn valet Visa info och kryssa i rutan för 32-bitars läge.
  5. Starta om iCab-programmet.

Varför fungerar inte bildvisningsprogrammet DjVu i Google Chrome, det fungerade tidigare?

Bildvisningsprogrammet fungerar inte tillsammans med Google Chrome från version 45. Vi rekommenderar att du istället använder Internet Explorer. Vid byte av webbläsare kan bildvisningsprogrammet behöva installeras på nytt.

Fungerar inte bildvisningsprogrammet i Windows 10?

För att bildvisningen skall fungera i Windows 10 måste du använda Internet Explorer, bildvisningen fungerar för närvarande inte i den nya webbläsaren Microsoft Edge.

Internet Explorer återfinns under Start  – Alla appar – Tillbehör eller gå via Microsoft Edge och klicka på Flera åtgärder (tre prickar längst till höger), välj Öppna med Internet Explorer.
Internet Explorer Edge


 

Övriga frågor

Hur snabbt kan jag komma igång med Digitala forskarsalen?

Betalar du med kort eller internetbank kan ditt abonnemang användas omgående. Väljer du faktura aktiveras ditt abonnemang först när Riksarkivet har tagit emot och registrerat betalningen.

Finns det någon manual till Digitala forskarsalen?

Vi har en manual till Digitala forskarsalen i pdf. Du når manualen från startsidan för Digitala forskarsalen (sok.riksarkivet.se/svar). 

Hur hittar jag kyrkböckerna?

Gå till Digitala forskarsalen, välj fliken specialsök. Du hittar länken till kyrkoarkiv under Digitaliserade arkiv. För att gå direkt till kyrkoarkiven anger du adressen sok.riksarkivet.se/kyrkoarkiv i din webbläsare.

Varför är boken inte skannad då den är inom PuL och sekretessgränsen (70år)?

Enligt personuppgiftslagen (PuL) och sekretessregler så finns det olika tidsgränser. Om en volym sträcker sig över sekretessgränsen kan den inte publiceras.

Hur ser jag om en volym är skannad?

När du gjort en sökning och ser denna bild Symbol för digitaliserat material i träfflistan, betyder det att arkivet är helt eller delvis skannat. Du måste klicka dig ned till volymnivå för att kunna öppna och se den skannade bilden.

Varför finns det inga husförhörslängder eller församlingsböcker efter ca 1860 för Stockholms stad?

Dessa är inte skannade. Mantalslängder för Stockholms stad finns skannade från 1862–1915.