1994
September
28 september - olycksplatsen
- 01.23 - Första nödanropet från M/S Estonia till M/S Silja Europa. Enligt beräkningar som gjorts sjönk fartyget 20 minuter senare.
Lyssna på Estonias första May-Day-anrop.
Här kan du följa händelseförloppet minut för minut under det första dygnet.
- Totalt deltar 19 fartyg och 19 helikoptrar i sökandet efter överlevande och döda kroppar.
Här kan du läsa mer om fartygsinsatserna respektive helikopterinsatserna.
28 september - Regeringen
- Statsminister Carl Bildt och ett antal statsråd i den avgående borgerliga regeringen informeras under natten om olyckan. Bildt samlar delar av statsrådsberedningen under natten. Tidigt på morgonen kontaktar kommunikationsminister Mats Odell den finske kommunikationsministern Olle Norrback och Estlands kommunikationsminister Andi Meister.
Se Regeringens presskonferens från olycksmorgonen.
Läs även en PM från ett möte hos hos UDs kabinettssekreterare.
- Statsminister Bildt kontaktar statsministrarna i Estland och Finland. Ministrarna samlas på eftermiddagen i Åbo för gemensamt möte. Där kommer man överens om att Estland tillsätter en haverikommission med bistånd av Finland och Sverige – fartyget var estniskt.
Läs minnesanteckningar från samtal
mellan företrädare för Analysgruppen och Carl Bildt.
- Ministrarna samlas på eftermiddagen i Åbo för gemensamt möte. Där kommer man överens om att Estland tillsätter en haverikommission med bistånd av Finland och Sverige – fartyget var estniskt. Läs minnesanteckningar från samtal mellan företrädare för Analysgruppen och Carl Bildt.
- Vid ett extra regeringssammanträde beslutar Regeringen att Statens haverikommission ska biträda i utredningsarbetet med anledning av Estonias förlisning.
Läs Regeringens uppdrag till Statens haverikommission
(se även nedan, den 29:e).
- Regeringen Bildt tillsätter en särskild krisgrupp som består av ett antal statsråd. Den har sitt första sammanträde den 28 september. Kontakter tas med ärkebiskopen, länsstyrelserna m.fl. angående organisation av olika sorgemanifestationer.
- Kontakter tas mellan avgående statsminister Carl Bildt och tillträdande statsminister Ingvar Carlsson.
Lyssna på bandat samtal mellan företrädare för Analysgruppen och Ingvar Carlsson,
tillträdande statsminister.
I ett TV-inslag säger Ingvar Carlsson att alla ansträngningar måste göras för att bärga Estonia.
Läs även Reidunn Lauréns (dåvarande biträdande justitieminister) sammanfattning av den avgående regeringens agerande under katastrofdygnet och dagarna därefter.
28 september - myndigheter
- Sveriges ambassadör i Tallinn, Lars Grundberg, väcks vid tretiden av svenska UD:s pressjour. Tillsammans med medarbetare på ambassaden inleder han arbetet med att informera UD om vad som händer i Tallinn.
Lyssna på Analysgruppens samtal med honom.
- Kontakter tas mellan Sjöfartsverket och Statens haverikommission.
- Representanter för Statens haverikommission och Sjöfartsverket reser till Åbo på kvällen för möte med representanter för finska haverikommissionen. Den estniska haverikommissionen anländer följande dag.
- Utrikesdepartementet larmar Rikspolisstyrelsens jourcentral. Vakthavande där ringer omgående till svenska identifieringskommissionens dåvarande ordförande, polisöverintendent Roland Ståhl. Denne ger instruktion om att ta in passagerarlistor.
- Identifieringskommissionen har sitt första sammanträde kl 08.30. Beslut fattas att den svenska kommissionens verksamhet ska samordnas med den finska identifieringskommissionen.
Lyssna på Analysgruppens samtal med Roland Ståhl.
- 03.30 är polisens första telefonmottagning organiserad. 15-20 personer arbetar med att besvara frågor efter bästa förmåga. Verksamheten byggs gradvis ut och omfattar som mest 80-talet personer.
- Överåklagare Uno Hagelberg, åklagarmyndigheten i Stockholm, beslutar inleda en förundersökning angående haveriet. Läs minnesanteckningar från Analysgruppens samtal med åklagarna Hagelberg och Lindstrand.
28 september - krisarbete
- Klockan 05.00 får Bo Brismar, chefsöverläkare för DEMC, akut- och katastrofmedicinskt centrum vid Södersjukhuset, uppdraget att vara ledningsläkare vid Estline-terminalen. Där samlas en sjukvårdsgrupp tillsammans med 20-talet personer från socialjouren och 50-talet hjälpare från olika organisationer.
- För att stödja anhöriga inrättas tre centra i Estline-terminalen. De bemannas med personal från sjukvårdgrupper, olika krisgrupper,
kyrkliga organisationer, socialtjänst och personal från
Estline.
En telefonjour inrättas
också.
Läs om det psykosociala arbetet inom Stockholms läns landsting.
29 september
- Klockan 01.00 anländer M/S Mariella till Stockholm och de som räddats till detta fartyg förs till en iordningsställd avdelning på Södersjukhuset.
- 04.13 Silja Europa anländer till Värtahamnen i Stockholm. Sex överlevande transporteras av polisen till Södersjukhuset.
- Statens haverikommission får formellt Regeringens uppdrag att biträda Estland i haveriutredningen.
Läs Regeringens uppdrag till Statens haverikommission.
-
Sjöfartsverket får Regeringens uppdrag
att i kontakt med berörda myndigheter i Sverige, Finland och Estland skyndsamt undersöka de tekniska och legala förutsättningarna för att omhänderta omkomna från färjan.
- 57 döda människor som bärgats till finska Utö förs under hedersbetygelser från Utö till Helsingfors där de ska identifieras.
- Ytterligare sju döda människor bärgas i vattnen utanför Utö.
30 september
- Svenska Sjöfartsinspektionen inleder kontroll av alla passagerarfärjor som anlöper svensk hamn.
Oktober
2 oktober
- Nationell sorgedag, minnesgudstjänst i Storkyrkan i Stockholm.
Läs brev angående den nationella sorgegudstjänsten.
Läs gudstjänstordningen för den nationella sorgegudsdtjänsten.
3 oktober
- Människor samlas till sorgestunder i Norrköping och Borlänge för att hedra dem som omkom i Estoniakatastrofen.
- När Riksdagen samlas hålls en tyst minut för att hedra dem som omkom i katastrofen.
- Före detta regeringsrådet
Magnus Sjöberg får regeringens uppdrag
att undersöka hur information som är relevant för sjösäkerheten förts vidare till Sjöfartsinspektionen. I uppdraget ingår att Sjöberg vid behov ska lämna förslag till förbättringar. Bakgrunden till uppdraget är uppgifter om tidigare problem med bogvisir.
Här kan du läsa mer om sjösäkerhetsarbete.
7 oktober
- Regeringen Bildt avgår och Regeringen Carlsson träder till. Ines Uusmann efterträder Mats Odell som kommunikationsminister och övertar därmed ansvaret för frågor kring M/S Estonia.
Här kan du lyssna till Analysgruppens samtal med Ines Uusmann.
11 oktober
-
Sjöfartsverket överlämnar sin rapport till Regeringen
om de tekniska och legala förutsättningarna för att återfinna och omhänderta omkomna från M/S Estonia.
- Kommunkationminister Ines Uusmann och Sjöfartsverkets utredare Johan Franson presenterar utredningen vid en presskonferens.
12 oktober
Ett antal partiledare föreslår i ett TV-inslag att katastrofens offer hedras med en särskild minnesplats.
18 oktober
- Första partiledaröverläggningen hålls.
19 oktober
- Vid en presskonferens meddelar kommunikationsminister Ines Uusmann och samordningsminister Jan Nygren, att Regeringen skall ge Sjöfartsverket i uppdrag att genomföra en konsekvensanalys angående omhändertagande av de omkomna.
Se denna presskonferens.
20 oktober
-
Regeringen uppdrar till Sjöfartsverket
att i samarbete med berörda myndigheter i Sverige, Finland och Estland genomföra en konsekvensanalys angående omhändertagande av de omkomna från M/S Estonia inför ett samlat ställningstagande.
Här kan du läsa mer om bärgningsfrågan och skyddet av vraket.
-
Statens konstråd får Regeringens uppdrag
att undersöka förutsättningarna för en minnesvård för att hedra Estoniakatastrofens offer.
Här kan du läsa mer om minnesvårdar i Sverige och Estland.
November
3 november
- Jur. doktor
Peter Nobel får Regeringens uppdrag
att hjälpa de anhöriga att tillvarata sina intressen.
Här kan du läsa mer om Nobels utredning.
-
Statens haverikommission begär
att Regeringen ger Marinen i uppdrag att bistå Finland vid bärgning av M/S Estonias bogvisir genom att avdela resurser för tillkoppling av lyftvajer.
Här kan du läsa mer om bogvisiret.
10 november
- Regeringen tillsätter Etiska rådet och
förordnar dess ledamöter. Ordförande är förra centerledaren och utrikesministern Karin Söder. Övriga ledamöter är förre utrikesministern Sten Andersson, läkaren Hans Gustavsson, läkaren Peter Paul Heineman, domprost Caroline Krook, Sjöfolksförbundets ordförande Anders Lindström och journalisten Yrsa Stenius.
Här kan du läsa mer om Etiska rådet.
- Försvarsmakten får Regeringens uppdrag att bistå finska sjöfartsmyndigheter i bärgningen av M/S Estonias bogvisir. I operationen deltar fartygen Belos och Furusund samt den finska isbrytaren Nordica.
16 november
- Statens haverikommission och finska Sjöfartsstyrelsen tecknar avtal om bärgning av M/S Estonias bogvisir. Läs detta avtal.
24 november
- Sjöfartsverket skriver avtal med Rockwater AS om dykningar i och vid M/S Estonia. Läs detta avtal.
26 november
- På estniskt initiativ hålls en gudstjänst ombord på M/S Mare Balticum, vid M/S Estonias haveriplats.
December
1 december
- Regeringen anslår 3 miljoner kronor i stöd till anhörigföreningar.
4-6 december
-
På uppdrag av Sjöfartsverket genomför Rockwater AS dykningar
i och invid M/S Estonia.
Läs mer om dykningarna här.
7 december
- Partiledaröverläggningar inför beslut om eventuell bärgning.
12 december
-
Etiska rådet lämnar sitt ställningstagande till Regeringen. Rådet avråder från bärgning och anser att inga dykningar bör ske vid fartyget. Etiska rådet förordar att platsen för förlisningen ska betraktas som en gravplats.
-
Sjöfartsverket lämnar sin konsekvensanalys. Enligt verket är det tekniskt möjligt att bärga fartyget. Verket skriver att en bärgning skulle innebära att en del kroppar skulle fragmentiseras. Arbetet skulle också innebära risk för psykiska problem för dem som skulle arbeta med omhändertagandet.
- Partiledaröverläggningar inför beslut om eventuell bärgning.
14 december
- I en rapport till Regeringen anger Statens Konstråd förutsättningarna för att upprätta en nationell minnesvård för att hedra dem som omkom i Estoniakatastrofen.
15 december
-
Regeringen beslutar att M/S Estonia inte ska bärgas
och att haveriplatsen ska betraktas som en gravplats.
Här kan du läsa mer om gravfridsförklaringen.
- Regeringen ger Sjöfartsverket i uppdrag att lämna förslag på övertäckning av vraket samt bevakning av förlisningsplatsen.
22 december
- Regeringen tillsätter Sjösäkerhetskommittén för att analysera möjligheterna att ytterligare utveckla säkerheten inom sjöfarten. Kommittén ska lämna förslag på hur det nationella och internationella sjösäkerhetsarbetet bör bedrivas och utarbeta handlingsplan för ökad sjösäkerhet med inriktning på passagerartransporter med färjor. Läs direktiven till Sjösäkerhetskommittén.