Förteckning över relevanta sjötermer
Nedan återfinns en förteckning över ord och begrepp med anknytning till sjöfart, vilka förekommer i informationsbanken.
A-däck | Benämning på ett däcksplan, i detta fall däck A, även kallat däck 2. A-däck på Estonia var bildäck. |
Akter | Bakre delen av ett fartyg. |
Akterramp | Den akterliga ramp (landgång) som fordon kör in/ut på |
Atlantlås | Särskilt starkt lås för bogvisiret Låsanordning på undersida av bogvisir |
Babord | Den vänstra sidan av ett fartyg ifrån aktern sett. |
Ballasttank –utrymme | Särskild tank som kan fyllas/tömmas för att ändra fartygets krängning och trim |
Bogport, bogramp, bogklaff | Ramp innanför bogvisir för lastning/lossning av fordon |
Bogsidoport | Port i sida av fartyget nära stäven |
Bogvisir | Den delen av förstäven som öppnas för att ta ombord last. |
Bottenlås –öra | Låsanordning i nedre delen av bogvisiret |
Brottsjö | Brytande havsvågor, det ”skummar” om vågtoppen |
Bulb | Undervattensdelen av förstäven utformad som en ”bulb” för att få bättre vattenströmning (mindre motstånd) |
Bulk | Ett uttryck för last |
Bunkerport | Öppning i sidan där man kan dra in slangar för bränslepåfyllning |
Bussning | Tätning |
CSS | Samordnare av efterspaningsarbetet på havsytan (Co-ordinator Surface Search). |
Distans | Kallas avstånden till sjöss. En nautisk mil (=distansminut) är 1852 meter. |
DO | Tjänstgörande befäl (Duty Officer). |
EDO | Jourhavande räddningsbefäl (Emergency Duty Officer). |
EPIRB | Flytande radioboj för larm via satellit (Emergency Position Indicating Radio Beacon). |
Fenstabilisator | Horisontella fenor i skrovsidan under vattenlinjen som skall motverka rullning pga sjögång |
Flaggstat, flaggstatskontroll | Stat i vilken fartyget är registrerat |
Flytprestanda | Hur fartyget uppför sig (flyter) vid olika lastfall eller vid onormala förhållanden (exempelvis vatteninträngning pga haveri) |
Förpikskott | Skott (lodrät vägg) mellan förstäv och akterut liggande utrymmen |
Förpikdäck | Taket på förpiken och däcket under visirets nederdel då visiret var stängt |
Gångjärnsöra | Hål i vilket ett gångjärn är fäst |
Hydrofon | Kan avlyssna ljud under vattnet |
Hängdäck | Däck på bildäck vilket kan hissas och sänkas för att anpassa fri höjd |
Innerramp | Rampen bakom bogvisiret |
Kallsprödhet | Metall blir sprödare vid kyla |
Kollissionsskott | Skott (vägg) som skall förhindra vatteninträngning i fartyget efter en kollision där förstäven deformerats. |
Kranlivflottar | Livflottar som sjösätts med kran |
Kryssvåg | Två vågor som korsar varandra från olika riktningar och som ger upphov till en särskilt hög vågtopp |
Krängvinkel | Fartygets krängningsvinkel i sidled |
Långskeppsled | Ett begrepp som beskriver en riktning längs med fartyget (i motsats till tvärskepps) – exempelvis förflyttning i långskeppsled; livbåten är placerad långskepps |
Läktring | Tömma/minska fartygets last, som exempelvis att tömma på drivmedel |
Nödradiofyr | Radiofyr som aktiveras vid haveri/nöd och möjliggör pejling så att räddningsenheter kan lokalisera fartyget |
Positioneringsutrustning | Utrustning med vars hjälp man kan bestämma fartygets läge, som exempelvis GPS (Global Postioning System) |
Ro/Ro-fartyg | Fartyg som lastas genom Roll on / Roll off |
Sidoport | Port i sidan på fartyget |
Sjöhävning | Havsvågor |
Skvallerhål | Hål som visar när en tank är överfylld, dvs det rinner ut vatten |
SOLAS | International Convention for the Safety Of Life At Sea |
Spantritning | Ritning över fartyget i tvärskeppsled |
Stabilisator | Se Fenstabilisator |
Stampning | Fartygets rörelser i längdled, när det rör sig i sjögång |
Surrning | Spänna fast / säkra lasten ombord |
Torrdocka | Anordning för att torrsätta ett fartyg i en utgrävd docka i land |
Trimningstank | Tank som kan fyllas/tömmas för att reglera fartygets trim |
Visirögla | Ögla i vilket sprint/gångjärn på visiret är fäst |
Ytbärgare | Person som firas ner från helikopter för att bistå nödställd för att bl a få på sig lyftvajer från helikoptern |