Bogvisiret
M/S Estonias bogvisir kunde lokaliseras en tid efter förlisningen. Den svenska regeringen gav Försvarsmakten i uppdrag att bistå det finska bärgningsföretaget vid bärgningen av visiret.
Bogvisirets låsanordningar har undersökts ett flertal gånger inom ramen för JAIC:s arbete. Visiret har också undersökts av den tyska utredningsgrupp som arbetade på uppdrag av det tyska Meyervarvet. Det var detta varv som byggde M/S Viking Sally som blev M/S Estonia.
Under utredningsarbetet har framkommit att incidenter med skador på bogvisir förekommit på andra ro-ro-fartyg även om dessa skador inte ledde till förlisningar.
JAIC ägnade en del arbete åt att studera utvecklingen av bogportar från 1950-talet och fram till mitten 1990-talet. Redan 1974 konstaterades i en rapport från ett möte mellan Sjöfartsverket, Stena line och Bureau Veritas att låsanordningarna till bogportarna på alla ro-ro-fartyg var underdimensionerade.
Klicka här för att se en animation av hur JAIC tänkte sig förloppet när bogvisiret lossnade.
Efter bärgningen av bogvisiret fördes det till Hangö i Finland. Senare fördes det till Sverige och fanns till en början i Södertälje sydhamn. Därefter har bogvisiret förts till Dalarö skans i avvaktan på beslut om en slutlig placering. I november 2003 gav regeringen Statens maritima museer i uppdrag att komma med förslag om slutlig placering av M/S Estonias bogvisir. Statens maritima museer har föreslagit att bogvisiret ska få sin slutliga placering vid Galärvarvet på Djurgården i Stockholm.
Bilder på bogvisiret
M/S Estonias bogvisir har fotograferats vid åtskilliga tillfällen. Det är framför allt låsanordningarna och olika skador som ägnats intresse i utredningsarbetet. Inom JAIC och den tyska utredningsgruppen har samma bilder ibland tolkats olika. Detta framgår av en brevväxling mellan företrädare för den tyska utredningsgruppen och den sjötekniske experten vid Statens haverikommission. Den tyska gruppen ansåg att dåligt underhåll var en starkt bidragande orsak till haveriet medan JAIC ansåg att låsanordningarna var alltför klent dimensionerade.

Länkar till relevanta dokument i samlingen:
PM från estniska delen av JAIC angående likheter med Diana II:s incident med bogvisir i januari 1993
Förklaring angående Estonias atlantlås
Anteckningar från möte den 3 oktober 1995 med Referensgruppen för tekniska färjefrågor
Beskrivning av ”von Tell-systemet”
Ett tänkt händelseförlopp för bogvisiret under olycksnatten
Ritningar över olika fartygs bogvisir
Förhör angående bogvisir med en förste fartygsinspektör vid Sjöfartsverket
Analys av undersökning av bogvisirets rörelser, utfört vid Tallinns tekniska universitet
Analys av bogvisirets sidolås, utförd av Bureau Veritas
Arbetspapper inom JAIC angående test av bogvisirets sidolås
Beskrivning av bogvisirets låsanordning
Sammanfattning av krav på bogvisirets design vid den tid M/S Estonia byggdes
Rapport om låsanordningar på bogvisir
Rapport om incident med bogvisir på M/S Estonias systerfartyg M/S Diana II
Sammanfattning av skador på bogvisir på M/S Estonia och M/S Diana II
PM från estniska delen av JAIC angående likheter med Diana II:s incident med bogvisir i januari 1993
Redovisning av möte med företrädare för skeppsvarv angående bogvisir och kollisionsskott
Minnesanteckningar från JAIC-besök på Meyervarvet
PM om sjösäkerheten och brister i efterlevnad när det gäller lagar och regler
Korrespondens mellan Sjöfartsverket och Stena line om M/S Kronprinsessan Victoria
Skaderappport för fartyget Stena Scandinavia
Information om skador på bogvisir på nederländska fartyg
Minnesanteckningar från möte med den tyska gruppen 2-3 oktober 1995
Den tyska gruppens utredning om haveriet
Minnesanteckningar från möte med Effjohn och MacGregor
PM med sammanfattning av utvecklingen av kollisionsskott ovanför fribordsdäck