Identifieringsarbete
92 döda kunde tas om hand. En av de saknade hittades en månad efter förlisningen. Våren 1996 påträffades ytterligare en saknad som flutit iland i Estland.
Estland, Finland och Sverige kom överens om att allt identifieringsarbete skulle ske i Finland. Sverige ställde personal till förfogande för att bistå i det omfattande arbetet.
För att kunna genomföra identifieringarna var det nödvändigt att samla in identifieringsunderlag i form av tandkort, foton samt uppgifter om särskilda kännetecken etc. I Sverige engagerades de lokala polismyndigheterna i arbetet med att samla in underlag från anhöriga. Motsvarande insamlingsarbete genomfördes i Estland och Finland.
Eftersom många passagerare kom från flera olika länder krävdes att identifieringsunderlag måste samlas in från ett stort antal länder vilket bland annat skedde i samarbete med Interpol.
Här finns mer information om passagerarnas nationalitet.
Sedan identifieringsarbetet hade slutförts kunde 38 avlidna svenskar föras gemensamt till Sverige. Svensk polis eskorterade dem från Helsingfors till färjan i Åbo och hem till Sverige.
Länkar till relevanta dokument i samlingen:
Läs Roland Ståhls dagboksanteckningar från dagarna kring olyckan.
Erbjudande från FBI att bistå med experter vid arbetet med identifieringen
Begäran från Finland 30 september 1994 om hjälp i samband med identifiering av omkomna
Information från polisen i Finland om arbetet med identifiering
Finska polisens dagboksanteckningar över händelser och åtgärder
Finska polisens dagboksanteckningar över händelser och åtgärder
Skrivelse från finska polisen angående identifieringsarbetet
Begäran om uppgifter om en saknad person från Estland
Lägesrapport från Finland om identifieringsarbetet
Information om arbetet med identifieringen från polisen i Finland