M/S Estonia
Fartyget byggdes enligt ett kontrakt som slutits mellan Jos L Meyer Werft i Papenburg, Tyskland och Rederiaktiebolaget Sally den 11 september 1979. Det var under en period av snabb tillväxt när det gällde färjornas storlek och fart. Vid leveransen var M/S Estonia den näst största passagerarfärjan som trafikerade Östersjön.
Hon byggdes på ovanligt kort tid. Alla hytter var inte färdigbyggda vid leveransen den 29 juni 1980.
M/S Viking Sally som sedermera blev M/S Estonia var en utveckling av tidigare ro-ro-färjor. I skeppsregistret var hon klassad som en ro-ro passagerar- och lastfärja.
Bildäcket, som var fartygets fribordsdäck, var ett helt öppet utrymme med undantag för en inbyggnad placerad från centerlinjen åt styrbord (centercasing). I den förliga delen av däcket fanns en lastramp medan det i fartygets akter fanns två lastramper. Bildäcket kunde delas upp i två våningar genom hängande bildäck.
I centercasingen fanns trappor från utrymmena under bildäck, hisschakt och olika serviceutrymmen för maskin- och cateringverksamheten. M/S Estonia hade fem hissar från passagerarutrymmena under bildäck och från bildäck till däck 7. Sex trappuppgångar ledde från de lägre passagerarutrymmena till en gemensam passage i casingen. I casingen fanns också schakt för nödutrymning från maskinrummet.
Länkar till andra webbplatser:
Fakta om M/S Estonia (Viking Sally).
Fakta om M/S Meloodia (Diana II).
Länkar till relevanta dokument i samlingen:
Kontrakt mellan Rederiaktiebolaget Sally och Shipyard Jos. Meyer
Uppgifter om M/S Estonias drift, personal, anställningsförhållanden m.m.
Minnesanteckningar från besök på M/S Estonias systerfartyg M/S Meloodia.