- Start
- Bakgrund
- Förlisningen
- Efter förlisningen
- Bärgning / Skydd
- M/S Estonia
- Minnesmärken
- Stöd till drabbade
- Utredningar / studier
- Regering och riksdag
-
Myndigheter m.fl arkivbildare
- Analysgruppen
- Försvarsmakten
- Polisen i Stockholms län
- Rikspolisstyrelsen
- Riksåklagaren
- Sjöfartsverket
- Sjöhistoriska museet
- Socialstyrelsen
- Statens haverikommissionen
- Statens Konstråd
- Stockholms tingsrätt
- Styrelsen för psykologiskt försvar (SPF)
- Svenska kyrkan
- Åklagarmyndigheten
- AgnEF
- Föreningen Anhöriga Estonia Lindesberg (FAE)
- Kerstin Henriksson
- Odd Lundkvist
- Stiftelsen Estoniaoffer och anhöriga (SEA)
- Litteratur
- Massmedierna
- Personförteckning
- Relevanta sjötermer
-
Ljud- och filmarkiv
- Radiotrafik
- Haveriet/dykningar
- Presskonferenser
-
Intervjuer
- Lotsar
- A. Andersson
- Sten Andersson
- Ingvar Carlsson
- S. Forsberg
- Johan Franson
- Lars Grundberg
- Gustav Hanuliak
- M. Hillerström
- Ulf Hobro
- Hannes Kadak
- Karl Karell
- Caroline Krook
- Sten Levander
- Silver Linde
- Esa Mäkelä
- Peter Nobel
- T. Rasmusson
- Per Ringhagen
- Åke Sjöblom
- Roland Ståhl
- Pierre Thiger
- J-T. Thörnroos
- Margus Treu
- Ines Uusmann
- Andres Vihmar
- Andra webbplatser
- Om samlingen
Tekniska data
Fartyget byggdes av skeppsvarvet Jos L Meyer Werft i Papenburg, Tyskland, enligt Bureau Veritas regler med klassbeteckningen ”1 3/3 + Passenger Ferry Deep Sea Ice 1 A (Aut)” samt lastlinje- och SOLAS-konventionerna om vattentät indelning.
I skeppsregistren klassades hon som en ro-ro passagerar- och lastfärja. Längd över allt var 155,40 m och bredd 24,20 m. Bruttotonnage var 15 598 ton. Hon kunde ta 2000 passagerare och högsta marschfart var 21 knop.
Länkar till relevanta dokument i samlingen:
Faktablad med teknisk information om M/S Estonia
Tekniska förhållanden på M/S Estonia vid avgången från Tallinn
Beskrivning av ”von Tell-systemet”
Kopior på ritningar på hyttdispositionen ombord
Information om Bureau Veritas ansvarsområden gällande Estonia