Torsdagen den 23 maj, klockan 16.30–22.00, pågår underhållsarbete på webbplatsen. Arbetet påverkar såväl webb som bildvisningen och vi ber om överseende för de störningar som kan uppkomma till följd av detta arbete.
bild
Arkiv

Ölands järnvägar AB

Statens järnvägar med föregångare Enskilda järnvägar (samlingspost)

Basic data

Reference codeSE/RA/420333/189
Link to archive recordhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/D4ENeBUQrH6d0002H087k3
Extent
0.1 Hyllmeter 
Date
19221953(Tidsomfång)
Finding aid
Arkivförteckning (godkänd): F band, F-exp/band
Archive institutionRiksarkivet i Stockholm/Täby (depå: Arninge)
Record creator / Origination
Statens järnvägar
Alternativa namn: SJ
Kategori: Statlig myndighet. Centrala civila myndigheter

Content

Introduction (older form)Ölands järnvägar (ÖJ).

Koncessionsnummer 301 och 333.


Inledning
ölands järnvägar bestod av två delar som ägdes av varsitt bolag. Järnvägen Böda-Borgholm ägdes av Böda-Borgholm jv AB (BBJ), som konstituerades den 20 september 1901, koncession för järnvägen erhölls den 11 december 1903 (nr 301) och öppnades för trafik den 1 december 1906. Järnvägen Borgholm-Färjestaden-Ottenby ägdes av Södra Ölands jv AB (SÖJ) som konstituerades den 2 mars 1907. Koncession för järnvägen erhölls den 28 maj 1907 (nr 333). Bandelen Borgholm-Färjestaden öppnades för trafik den 24 november 1909 och bandelen Färjestaden-Ottenby den 1 februari 1910. 1928 slogs de båda järnvägarna samman under ett gemensamt namn, Ölands järnvägar (ÖJ). Ölands järnvägar förstatligades den 1 juli 1947.

Tommy Eriksson




Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del II, sid 125ff och del IV, sid 181ff (Stockholm 1926). Svensk uppslagsbok, del 32 (Malmö 1955).

References

ReproducedNej

Control

Amended05/03/2004 00:00:00