Inledning Alltifrån järnvägen Ystad-Eslövs anläggande under 1860-talet var banans reparationsverkstad förlagd till Ystad. Då Malmö-Ystads järnväg anlades 1874 träffades överenskommelse mellan Ystad-Eslövs jv AB (YEJ) och Malmö-Ystads jv AB (MYJ) att YEJ mot ersättning skulle utföra underhåll och reparationer av MYJ:s rullande materiel. En utökning av verksamheten skedde när de övriga Ystadsjärnvägarna (Börringe-Östratorps, Ystad-Gärdsnäs-S:t Olofs och Ystad-Brösarps järnvägar) tillkom under 1880- och 90-talen och anslöts till den gemensamma förvaltningen Ystads järnvägar. År 1912 enades MYJ och YEJ om att gemensamt bygga nya verkstäder vilka stod färdiga att tas i bruk den 1 januari 1914. De båda järnvägsbolagen ägde verkstäderna till lika stor del men de drevs som ett eget företag med en styrelse bestående av 5 ledamöter, två från vartdera bolaget och en fristående ordförande. Verkstäderna övertogs av statens järnvägar då Ystadsjärnvägarna förstatligades den 1 juli 1941.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 552ff. (Stockholm 1926)
Hänvisningar
Reproducerat
Nej
Kontroll
Senast ändrad
2004-03-05 00:00:00
YEJ, MYJ verkstäderna i Ystad.
Inledning Alltifrån järnvägen Ystad-Eslövs anläggande under 1860-talet var banans reparationsverkstad förlagd till Ystad. Då Malmö-Ystads järnväg anlades 1874 träffades överenskommelse mellan Ystad-Eslövs jv AB (YEJ) och Malmö-Ystads jv AB (MYJ) att YEJ mot ersättning skulle utföra underhåll och reparationer av MYJ:s rullande materiel. En utökning av verksamheten skedde när de övriga Ystadsjärnvägarna (Börringe-Östratorps, Ystad-Gärdsnäs-S:t Olofs och Ystad-Brösarps järnvägar) tillkom under 1880- och 90-talen och anslöts till den gemensamma förvaltningen Ystads järnvägar. År 1912 enades MYJ och YEJ om att gemensamt bygga nya verkstäder vilka stod färdiga att tas i bruk den 1 januari 1914. De båda järnvägsbolagen ägde verkstäderna till lika stor del men de drevs som ett eget företag med en styrelse bestående av 5 ledamöter, två från vartdera bolaget och en fristående ordförande. Verkstäderna övertogs av statens järnvägar då Ystadsjärnvägarna förstatligades den 1 juli 1941.
Tommy Eriksson
Källa: Svenska Järnvägsföreningen 1876-1926, del IV, sid 552ff. (Stockholm 1926)