bild
Arkiv

Palmgrenska samskolan


Grunddata

ReferenskodSE/SSA/0979
Länk till postenhttps://sok.riksarkivet.se/arkiv/gSKTaxuy4YBDhsBUHl7AT4
Omfång
11,2 Hyllmeter 
ArkivinstitutionStockholms stadsarkiv (depå: Kungsklippan)

Innehåll

Inledning (äldre form)PALMGRANSKA SAMSKOLAN 1876-1979

HISTORIK

Den 16 oktober 1876 öppnades av K. E. Palmgren den ”Praktiska arbetsskolan för barn och ungdom”, som Palmgrenska samskolan från början hette. Den låg i Brunkebergs hotell, i två där hyrda salar. Eleverna vara mellan 5 och 14 år gamla, både pojkar och flickor tillsammans. Allt som allt uppgick antalet till 83 stycken. Under sina första år hade skolan en minst sagt kringflackande tillvaro. Elevantalet växte snabbt och nya, större lokaler blev en nödvändighet. Inte mindre än fyra gånger på elva år byttes adressen. Intentionen hade från första början varit att läsavdelningen på skolan varje år skulle utökas med en högre klass ”tills densamma blifver ett fullklassigt läroverk”. År 1891 ändrade skolan namn till Palmgrenska samskolan.

I arbetsskolan sysselsattes barnen dels med teckning, dels med flera andra typer av arbeten, såsom pappers- och korgflätning, svarvning, snickeri m.m. Varje halvtimme var det rast, vilken ägnades åt gymnastik, sångövningar eller till att lyssna på sagor eller berättelser från historien och naturläran. Efter två timmars arbete var undervisningen slut för dagen. Den första gruppen elever avlöstes av en ny, som undervisades i två timmar, o.s.v.

Det fanns ingen särskild läseavdelning då Palmgren tyckte att enbart läsning ej ledde till något gott. Han och skolan reagerade på den ensidiga inriktningen på läsande. Palmgren ansåg att handarbete hade stort moraliskt inflytande på barnen och var karaktärsdanande. Denna tanke fortsatte att genomsyra skolan långt efter det att Palmgren avgått som rektor.

K. E. Palmgren framhävde samundervisningens nytta. Tanken bakom skolan var att ”Gud skapar än en flicka än en pojke” . De lever och uppfostras tillsammans i hemmen, varför ska de då inte kunna samundervisas i skolan? Man ska ej behandla flickor och pojkar på olika sätt, de ska alla behandlas som barn. En smått revolutionerande tanke på sin tid. Då pojkar och flickor vistades tillsammans i skolan blev sedlighet viktigt. Det tåldes ingen ”kurtis”.

Palmgrenska samskolan blev även känd för annat än sin praktiskt inriktade läroplan och samundervisning. Skolan tog ofta emot ”mindre bemedlade elever” vilka fick betala en reducerad avgift.

År 1905 kom en skolreform som delade läroverket i två delar, realskola och gymnasium. År 1928 genomfördes ytterligare en skolreform; treårigt gymnasium som byggde på realexamen som bland annat gav flickor tillgång till läroverken. Detta medförde inga större ändringar av Palmgrenska samskolans verksamhet, då flickor haft tillgång till undervisning där i 50 år redan. Fler reformer kom 1953 då en allmän linje inrättades på gymnasiet vid sidan av de tidigare latin- och reallinjerna. År 1962 infördes den nioåriga grundskolan.

Den slutgiltiga förändringen för Palmgrenska samskolan kom i början av 1970-talet när stadshusets socialistiska majoritet ville kommunalisera Stockholms privatskolor, bland dem Palmgrenska. Beslutet föregicks av protester och debatter, men det slutgiltiga beslutet klubbades år 1974, och därmed kommunaliserades skolan. År 1977 gick de sista eleverna ut.

Stockholms stadsarkiv
2000-07-24

Linda Eriksson

Tillgänglighet

SekretessNej

Hänvisningar

Relaterade arkivenheter
Se-hänvisning från: [Ritningar till kv Flundran nr 10, Stockholm utan år. Ombyggnad.] (SE/RA/730284/12/1/J 4/14:1-10)

Kontroll

Senast ändrad2011-10-14 11:06:44