Frågor och svar om beställning till läsesal

  1. Kan jag beställa material på plats i läsesalen?
  2. Hur gör jag en förbeställning hemifrån?
  3. Till vilka läsesalar kan jag förbeställa via Nationell ArkivDatabas (NAD)?
  4. När kan jag komma till läsesalen för att ta del av arkivmaterialet som jag beställt?
  5. Kan allt material lånas genom förbeställning?
  6. Varför visas inte knappen Läsesal för allt material i ett arkiv?
  7. Hur ska jag göra om jag inte hittar det som jag vill beställa?
  8. Hur skapar jag ett användarkonto?
  9. Hur kan jag se vad jag har beställt?
  10. Kan jag fjärrlåna?
  11. Hur gör jag om jag skulle vilja ändra något i min beställning?
  12. Varför använder Riksarkivet förbeställning?
  13. Hur gör jag om jag inte kan besöka en läsesal?
  14. Hur gör jag för att komma i kontakt med Riksarkivet?


1. Kan jag beställa material på plats i läsesalen?

Det går bra att beställa material på plats i våra läsesalar. Vår personal hjälper dig. Men till några av våra läsesalar kan du också förbeställa.

2. Hur gör jag en förbeställning hemifrån?

För att förbeställa material hemifrån så måste du ha ett användarkonto i Nationell ArkivDatabas (NAD). Du går sedan in via Nationell ArkivDatabas (NAD) och söker fram rätt arkiv. Klicka på den blå knappen märkt Läsesal för det material som du önskar ta del av. Du kan beställa max 5 volymer per beställning, för några av våra läsesalar är maxantalet 10. Du får en e-postbekräftelse på din beställning. Om din beställning blir godkänd hälsas du välkommen till läsesalen. Läs mer om hur du gör en beställning.

Kundvagn, Digital beställning

Beställning, Digital beställning

3. Till vilka läsesalar kan jag förbeställa via Nationell ArkivDatabas (NAD)?

Tjänsten för beställning till läsesal är under uppbyggnad och därför kan du just nu endast beställa till de läsesalar som har infört den nya tjänsten. Läs mer om vilka läsesalar som har infört tjänsten.

4. När kan jag komma till läsesalen för att ta del av arkivmaterialet som jag beställt?

Du måste vänta på en e-postbekräftelse att din beställning är godkänd. Ibland tar det längre tid att ta fram ett specifikt arkivmaterial och vi kanske måste fråga dig om exakt vad du är intresserad av. Material kan också begränsas av sekretess eller villkor. Då kan vi behöva göra en prövning. Äldre material kan också vara skadat av exempelvis mögel. Läs mer om din rätt att ta del av arkivhandlingar .

5. Kan allt material lånas genom förbeställning?

Du kan inte beställa ljudupptagningar, film och video, ADB-upptagningar och mikrofilm. Är du intresserad av material som finns på dessa medier får du istället ställa en fråga till Riksarkivet genom våra beställningsformulär  eller kontakta vår personal i läsesalen. Du kan inte heller beställa material som är digitaliserat och finns tillgängligt som digitala bilder i Nationell ArkivDatabas (NAD).

6. Varför visas inte knappen Läsesal för allt material i ett arkiv?

Arkivmaterialet kan vara förtecknat på olika nivåer (arkiv, serie eller volym), vilket innebär att knappen Läsesal kan visas på olika nivåer i arkivförteckningen. Gå till vyn på vänster sida av skärmen och klicka på plustecknen för att se samtliga nivåer i arkivförteckningen. Knappen Läsesal visas alltid på den lägsta nivån, dvs. när du öppnar upp alla plus i en arkivförteckning och klickar på den lägsta nivån. Visst material som ljudupptagningar, film och video, ADB-upptagningar, mikrofilm går inte att beställa i den digitala beställningstjänsten.

7. Hur ska jag göra om jag inte hittar det som jag vill beställa?

Om du inte hittar det du vill beställa i Nationell Arkivdatabas (NAD) kan du försöka beskriva det med egna ord i rutan för fritext. Observera att svarstiden är längre vid beställningar som skickas in via rutan för fritext.

8. Hur skapar jag ett användarkonto?

Om du inte har ett användarkonto, skapar du ett själv i Riksarkivets webbutik . I webbutiken klickar du på Logga in och väljer Skapa ett konto. Fyll i din e-postadress och välj ett användarnamn och lösenord, klicka på Skapa konto. När du har skapat ditt användarkonto går du till Nationell ArkivDatabas (NAD) för att göra din beställning.

9. Hur kan jag se vad jag har beställt?

Du har möjlighet att få kopia på din beställning (via e-post) och se vad du beställt. På så vis kan du spara dina beställningar och få en korrekt källhänvisning till ditt eventuella arbete. Om du beställer på plats i läsesal kan du skriva ut den bekräftelse du får när beställningen är klar.

10. Kan jag fjärrlåna?

Nej, det är inte möjligt att låna arkivmaterial till en annan läsesal än där den förvaras. I din e-postbekräftelse när du hälsas välkommen står det till vilken läsesal du ska gå till för att ta del av arkivmaterialet. Vi har ingen möjlighet att skicka arkivmaterial till en annan läsesal.

11. Hur gör jag om jag skulle vilja ändra något i min beställning?

Vänta in din e-postbekräftelse och sedan kan du svara läsesalen. Då kan du be om ändringar i din beställning.

12. Varför använder Riksarkivet förbeställning?

Med hjälp av beställning via Nationell ArkivDatabas (NAD) kan vi erbjuda bättre service när du dygnet runt kan förbeställa material till läsesal. Du får en bättre överblick av vilket material du har beställt och kan enkelt kommunicera med oss kring din beställning och dina önskemål.

13. Hur gör jag om jag inte kan besöka en läsesal?

Om du inte har möjlighet att besöka oss så kan du istället ställa en fråga till Riksarkivet genom våra beställningsformulär .

14. Hur gör jag för att komma i kontakt med Riksarkivet?

Du kan alltid kontakta oss via riksarkivet[at]riksarkivet.se eller via vår kundtjänst på
telefon: 010-476 70 00. Här hittar du samtliga kontaktuppgifter för Riksarkivet .