Frågor och svar om beställning till läsesal

  1. Kan jag beställa material på plats i läsesalen?
  2. Hur gör jag en beställning hemifrån?
  3. Till vilka läsesalar kan jag beställa material via Nationell Arkivdatabas (NAD)?
  4. När kan jag komma till läsesalen för att ta del av arkivmaterialet som jag beställt?
  5. Kan allt material beställas till läsesal via Nationell Arkivdatabas (NAD)?
  6. Varför visas inte knappen Läsesal för allt material i ett arkiv?
  7. Hur ska jag göra om jag inte hittar det som jag vill beställa?
  8. Hur skapar jag ett användarkonto?
  9. Hur kan jag se vad jag har beställt?
  10. Kan jag fjärrlåna?
  11. Hur gör jag om jag skulle vilja ändra något i min beställning?
  12. Varför använder Riksarkivet beställning via Nationell Arkivdatabas (NAD)?
  13. Hur gör jag om jag inte kan besöka en läsesal?
  14. Hur gör jag för att komma i kontakt med Riksarkivet?
  15. Kan jag vara anonym när jag gör min beställning?


1. Kan jag beställa material på plats i läsesalen?

Det går bra att beställa material på plats i alla Riksarkivets läsesalar. Vår personal hjälper dig. Till några av våra läsesalar kan du också beställa arkivmaterial via Nationell Arkivdatabas (NAD). Läs mer om hur du gör en beställning.

2. Hur gör jag en beställning hemifrån?

För att beställa material hemifrån via Nationell ArkivDatabas (NAD), så måste du ha ett användarkonto. Via Nationell Arkivdatabas (NAD) söker du sedan fram det arkiv du är intresserad av. Klicka på den blå knappen märkt   Läsesal   för att lägga till material i kundkorgen överst på sidan. Du kan beställa max 5 volymer per gång, för några av våra läsesalar är maxantalet 10. Du får en e-postbekräftelse på din beställning. Om din beställning blir godkänd hälsas du välkommen till läsesalen. Läs mer om hur du gör en beställning.

Kundvagn, Digital beställning

Beställning, Digital beställning

3. Till vilka läsesalar kan jag beställa material via Nationell Arkivdatabas (NAD)?

Beställning av arkivmaterial via Nationell ArkivDatabas (NAD) håller på att införas inom Riksarkivet. Tjänsten är just nu tillgänglig endast i ett begränsat antal läsesalar. Läs mer om vilka läsesalar som har infört tjänsten.

4. När kan jag komma till läsesalen för att ta del av arkivmaterialet som jag beställt?

Du måste vänta på en e-postbekräftelse att din beställning är godkänd. Ibland tar det längre tid att ta fram ett specifikt arkivmaterial och vi kanske måste fråga dig om exakt vad du är intresserad av. Material kan också begränsas av t.ex. sekretess eller villkor. Då kan vi behöva göra en prövning. Läs mer om din rätt att ta del av arkivhandlingar .

5. Kan allt material beställas till läsesal via Nationell Arkivdatabas (NAD)?

Du kan inte beställa ljudupptagningar, film och video, ADB-upptagningar och mikrofilm. Är du intresserad av material som finns på dessa medier får du istället ställa en fråga till Riksarkivet genom tjänsten Beställ uppgifter och kopior ur arkiven eller kontakta vår personal i läsesalen. Material som är digitaliserat, dvs. som har knappen   Bild   kan du ta del av direkt på din skärm, men inte beställa till en läsesal.

6. Varför visas inte knappen Läsesal för allt material i ett arkiv?

Arkivmaterialet kan vara förtecknat på olika nivåer (arkiv, serie eller volym), vilket innebär att knappen   Läsesal   kan visas på olika nivåer i arkivförteckningen. Gå till vyn på vänster sida av skärmen och klicka på plustecknen för att se samtliga nivåer i arkivförteckningen. Knappen   Läsesal   visas alltid på den lägsta nivån, dvs. när du öppnar upp alla plus i en arkivförteckning och klickar på den lägsta nivån. Visst material som ljudupptagningar, film och video, ADB-upptagningar, mikrofilm går inte att beställa till läsesal via Nationell ArkivDatabas (NAD).

7. Hur ska jag göra om jag inte hittar det som jag vill beställa?

Om du inte hittar det du vill beställa i Nationell ArkivDatabas (NAD) kan du försöka beskriva det med egna ord i en särskild ruta i beställningsformuläret. Observera att svarstiden är längre vid denna typ av beställningar.

8. Hur skapar jag ett användarkonto?

Om du inte har ett användarkonto, skapar du ett själv via Logga in överst på sidan (hittas under Genvägar om du använder t.ex. en mobiltelefon), välj skapa användarkonto. Fyll i din e-postadress och välj ett lösenord, klicka på Skapa. Bekräfta registreringen av kontot via den aktiveringslänk som skickas till den angivna e-postadressen. När du har skapat ditt användarkonto går du till Nationell ArkivDatabas (NAD) för att göra din beställning.

9. Hur kan jag se vad jag har beställt?

Du har möjlighet att få kopia på din beställning (via e-post) och se vad du beställt. På så vis kan du spara dina beställningar och få en korrekt källhänvisning till ditt eventuella arbete. Om du beställer på plats i läsesal kan du skriva ut den bekräftelse du får när beställningen är klar.

10. Kan jag fjärrlåna?

Nej, det är inte möjligt att låna arkivmaterial till en annan läsesal än där det förvaras. I din e-postbekräftelse när du hälsas välkommen står det till vilken läsesal du ska gå för att ta del av arkivmaterialet. Vi har ingen möjlighet att skicka arkivmaterial till en annan läsesal.

11. Hur gör jag om jag skulle vilja ändra något i min beställning?

Vänta in din e-postbekräftelse och sedan kan du svara läsesalen. Då kan du be om ändringar i din beställning.

12. Varför använder Riksarkivet beställning via Nationell Arkivdatabas (NAD)?

Med hjälp av beställning via Nationell ArkivDatabas (NAD) kan vi erbjuda bättre service när du dygnet runt kan förbeställa material till läsesal. Du får en bättre överblick av vilket material du har beställt och kan enkelt kommunicera med oss kring din beställning och dina önskemål.

13. Hur gör jag om jag inte kan besöka en läsesal?

Om du inte har möjlighet att besöka oss så kan du istället ställa en fråga till Riksarkivet genom tjänsten Beställ uppgifter och kopior ur arkiven. Vänligen observera att avgifter då kan tillkomma. Mer information om våra avgifter.

14. Hur gör jag för att komma i kontakt med Riksarkivet?

Du kan alltid kontakta oss via riksarkivet[at]riksarkivet.se eller via vår kundtjänst på
telefon: 010-476 70 00. Här hittar du samtliga kontaktuppgifter för Riksarkivet.

15. Kan jag vara anonym när jag gör min beställning?

Du har alltid rätt att vara anonym när du beställer material att läsa på plats i läsesalen. Du kan vara anonym när du gör en beställning från en besöksdator i en läsesal. Om du använder eget användarkonto vid beställning så är dina uppgifter knutna till den e-post som du använder. Att förbeställa material via Nationell ArkivDatabas (NAD) är en tjänst som vi erbjuder för att kunna ge bättre service till dig som besöker oss. Läs mer om din rätt att vara anonym.