Förteckning över relevanta sjötermer
Nedan återfinns en förteckning över ord och begrepp med anknytning till sjöfart, vilka förekommer i informationsbanken.
A-däck |
Benämning på ett däcksplan, i detta fall däck A, även kallat däck 2. A-däck på Estonia var bildäck. |
Akter |
Bakre delen av ett fartyg. |
Akterramp |
Den akterliga ramp (landgång) som fordon kör in/ut på |
Atlantlås |
Särskilt starkt lås för bogvisiret Låsanordning på undersida av bogvisir |
Babord |
Den vänstra sidan av ett fartyg ifrån aktern sett. |
Ballasttank –utrymme |
Särskild tank som kan fyllas/tömmas för att ändra fartygets krängning och trim |
Bogport, bogramp, bogklaff |
Ramp innanför bogvisir för lastning/lossning av fordon |
Bogsidoport |
Port i sida av fartyget nära stäven |
Bogvisir |
Den delen av förstäven som öppnas för att ta ombord last. |
Bottenlås –öra |
Låsanordning i nedre delen av bogvisiret |
Brottsjö |
Brytande havsvågor, det ”skummar” om vågtoppen |
Bulb |
Undervattensdelen av förstäven utformad som en ”bulb” för att få bättre vattenströmning (mindre motstånd) |
Bulk |
Ett uttryck för last |
Bunkerport |
Öppning i sidan där man kan dra in slangar för bränslepåfyllning |
Bussning |
Tätning |
CSS |
Samordnare av efterspaningsarbetet på havsytan (Co-ordinator Surface Search). |
Distans |
Kallas avstånden till sjöss. En nautisk mil (=distansminut) är 1852 meter. |
DO |
Tjänstgörande befäl (Duty Officer). |
EDO |
Jourhavande räddningsbefäl (Emergency Duty Officer). |
EPIRB |
Flytande radioboj för larm via satellit (Emergency Position Indicating Radio Beacon). |
Fenstabilisator |
Horisontella fenor i skrovsidan under vattenlinjen som skall motverka rullning pga sjögång |
Flaggstat, flaggstatskontroll |
Stat i vilken fartyget är registrerat |
Flytprestanda |
Hur fartyget uppför sig (flyter) vid olika lastfall eller vid onormala förhållanden (exempelvis vatteninträngning pga haveri) |
Förpikskott |
Skott (lodrät vägg) mellan förstäv och akterut liggande utrymmen |
Förpikdäck |
Taket på förpiken och däcket under visirets nederdel då visiret var stängt |
Gångjärnsöra |
Hål i vilket ett gångjärn är fäst |
Hydrofon |
Kan avlyssna ljud under vattnet |
Hängdäck |
Däck på bildäck vilket kan hissas och sänkas för att anpassa fri höjd |
Innerramp |
Rampen bakom bogvisiret |
Kallsprödhet |
Metall blir sprödare vid kyla |
Kollissionsskott |
Skott (vägg) som skall förhindra vatteninträngning i fartyget efter en kollision där förstäven deformerats. |
Kranlivflottar |
Livflottar som sjösätts med kran |
Kryssvåg |
Två vågor som korsar varandra från olika riktningar och som ger upphov till en särskilt hög vågtopp |
Krängvinkel |
Fartygets krängningsvinkel i sidled |
Långskeppsled |
Ett begrepp som beskriver en riktning längs med fartyget (i motsats till tvärskepps) – exempelvis förflyttning i långskeppsled; livbåten är placerad långskepps |
Läktring |
Tömma/minska fartygets last, som exempelvis att tömma på drivmedel |
Nödradiofyr |
Radiofyr som aktiveras vid haveri/nöd och möjliggör pejling så att räddningsenheter kan lokalisera fartyget |
Positioneringsutrustning |
Utrustning med vars hjälp man kan bestämma fartygets läge, som exempelvis GPS (Global Postioning System) |
Ro/Ro-fartyg |
Fartyg som lastas genom Roll on / Roll off |
Sidoport |
Port i sidan på fartyget |
Sjöhävning |
Havsvågor |
Skvallerhål |
Hål som visar när en tank är överfylld, dvs det rinner ut vatten |
SOLAS |
International Convention for the Safety Of Life At Sea |
Spantritning |
Ritning över fartyget i tvärskeppsled |
Stabilisator |
Se Fenstabilisator |
Stampning |
Fartygets rörelser i längdled, när det rör sig i sjögång |
Surrning |
Spänna fast / säkra lasten ombord |
Torrdocka |
Anordning för att torrsätta ett fartyg i en utgrävd docka i land |
Trimningstank |
Tank som kan fyllas/tömmas för att reglera fartygets trim |
Visirögla |
Ögla i vilket sprint/gångjärn på visiret är fäst |
Ytbärgare |
Person som firas ner från helikopter för att bistå nödställd för att bl a få på sig lyftvajer från helikoptern |